Lachen, zwaaien & toeteren! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Daisy Korstanje - WaarBenJij.nu Lachen, zwaaien & toeteren! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Daisy Korstanje - WaarBenJij.nu

Lachen, zwaaien & toeteren!

Blijf op de hoogte en volg Daisy

14 Februari 2015 | Bonaire, Kralendijk

Mijn eerste week zit erop & die is werkelijk omgevlogen.
Vorige week vrijdag heb ik op Schiphol afscheid genomen van mijn ouders en dinnetje Maroes. Het afscheid was toch even lastig, ondanks ik er veel zin in had. Het eerste uur in het vliegtuig vroeg ik me dan ook af waar ik in hemelsnaam aan begon maar na een uur ebde dit gevoel weg. In het vliegtuig zat ik naast een aardige Oostenrijker die, heel toevallig, van de plek komt waar wij ons stekkie hebben in Oostenrijk. Gespreksstof was er dus. De vlucht van 12,5 uur was ook zo om: kletsen en veel films gezien.
En toen was ik op Bonaire...

Op het vliegveld werd ik opgehaald door de mensen waar ik het appartement van huur. Erg vriendelijk want dit was niet de bedoeling. Na een rondleiding in mijn supergrote appartement heb ik nog een wijntje met hun gedronken op hun terras. Rond half 10 ging ik naar bed toe, in Nederland is het immers 5 uur later. Maar deze nacht is het niet van slapen gekomen. De bevolking had een feestje van 22.00-01.00uur, ik vond het te warm en kon mijn draai niet vinden. Volgende nacht beter. De zaterdagochtend ben ik met dezelfde mensen naar de AH gegaan. Ik mijn boodschappen ingeladen en bij de kassa kreeg ik een rolberoerte: wat een geldbedrag. Toen ik later op mijn bon keek bleek mijn zakje druiven (omgerekend) €8 te kosten, net als mijn stukje kaas bijvoorbeeld. De volgende keer let ik dus iets beter op.
De zaterdagmiddag en zondagochtend heb ik doorgebracht op het strand aan het einde van mijn straat, heerlijk.

Het carnavalsseizoen is hier ook aangebroken, 2 weken geleden al. Ik kom dus in de perfecte tijd hier aan. Zondagmiddag was dan ook in Kralendijk de Kinder Parade. Zo aandoenlijk hoe al die kindjes de optocht lopen in veels te warme pakjes. Daarnaast weten ze niet wat ze moeten doen, het was te schattig. Gelukkig was dit pas mijn eerste parade (geen optocht hier maar parade haha).

Maandag had ik kennismaking op mijn nieuwe werkplek hier. Om 10.00uur moest ik in het ziekenhuis zijn. Voordat ik naar het ziekenhuis ging heb ik een scooter geregeld: veel makkelijker hier.
Ik was op tijd in het ziekenhuis en meldde mijzelf bij de balie. Ik mocht plaatsnemen en het hoofd van de thuiszorg kwam eraan. Waar ik moest plaatsnemen was de centrale hal van het ziekenhuis maar die is helemaal open: in Nederland kun je je dat echt niet voorstellen. Heel grappig. Na een kwartier wachten (In Nederland hebben ze de klok, maar hier hebben ze de tijd) werd ik eindelijk opgehaald. Voordat ik in het kantoor was voor een kennismakingsgesprek had ik al wel 30 handjes geschud: ik kan toch niet iedereen onthouden maar goed. Om 12.00uur was de kennismaking alweer genoeg geweest en kon ik mijn middag weer doorbrengen op het strand.
Dinsdag-woensdag-donderdag zijn mijn stagedagen. De eerste drie dagen waren super. Ik zit op kantoor en ben nu nog voorbereidend werk en onderzoek aan het doen. Over 3 à 4 weken hoop ik met mijn scholing van de thuiszorgmedewerkers te kunnen starten. Maar goed: ze vinden hier al dat 2 bladzijdes typen in een ochtend veel is dus ik kan beter uit gaan van 5 weken.

Gisteravond (donderdagavond) heb ik mezelf verwend met een heerlijk etentje bij Karel's bar. Daarna ben ik Kralendijk ingegaan want de Teenagers Parade zou om 19.00uur beginnen. Nu had ik zondag al bijna 2 uur zitten wachten op de parade dus had kunnen verwachten dat het weer het geval zou zijn. Nu zat ik naast gezellige Nederlanders en daar heb ik de avond mee doorgebracht met lekkere drankjes. Om 20.45 zagen we dan iets in de verte aankomen en daar kwamen ze dan aan. Super leuk om te zien: de jeugd van Bonaire haha. Wat ik typisch vond was dat de laatste groep actie voerde voor de alcoholgrens naar 18+, terwijl dit om hunzelf ging. In Nederland kan ik me dat toch niet voorstellen.

Vandaag had ik om 10.00uur weer een afspraak in het ziekenhuis. Diegene waar ik de afspraak mee had was naar de Scholen Carnavalsparade buiten dus die was er niet. Na een kwartier is ze toch gekomen en heb ik 5 minuten in gesprek gezeten... Daarna kon ik ook buiten naar de carnavalsparade kijken. De eerste parade waarin er iets naar voren kwam wat ze geoefend hadden, heel leuk. De jongetjes kunnen hier beter met hun kont schudden op 2 jarige leeftijd dan alle Nederlandse vrouwen bij elkaar. Heel schattig om te zien!
De middag heb ik lekker doorgebracht op het strand bij hotel Divi Flamingo (erg leuk, hier zat ik 4,5 jaar geleden ook in het hotel). Want dat mag allemaal: het strand is hier van iedereen zeggen ze.

Tot nu toe heb ik het hier dus heerlijk & heb ik nog geen moment rust gehad. Iedereen lacht, zwaait of toetert met me en op straat maakt iedereen een praatje: de toeristen en de inwoners. Super gezellig dus!
Morgen ga ik een dagje naar Jibe City toe & zondag is de laatste carnavals parade. Wat ik verder ga doen weet ik nog niet maar genieten staat voorop.

Bon dia dushi's!

  • 14 Februari 2015 - 08:29

    Edgar:

    Lekker genieten.xxx

  • 14 Februari 2015 - 09:27

    Toos Schulze:

    Wat een leuk eerste verhaal Daisy, en haasten en stressen net als wij in Nederland doen is er niet bij kan ik wel lezen.
    Wij gaan vandaan naar Zell, ook lekker even uitrusten.
    Jij daar nog succes met werken

  • 14 Februari 2015 - 09:41

    Edith Braspenning:

    wat een leuk verhaal Daisy. Heerlijk genieten en succes op je stage xx

  • 14 Februari 2015 - 09:58

    Marianne :

    Hai Daisy
    Je eerste verslag lezende zit ik een beetje mee te genieten ,zon zee en strand met vrolijke mensen ,klinkt lekker positief ,geniet er van want de tijd gaat erg snel ,succes xxxxx

  • 14 Februari 2015 - 11:57

    Mieke Van Hoof:

    Wat een gezelligheid allemaal Daisy! Leuk om je avonturen zo te kunnen volgen. Geniet ervan meis xxx

  • 14 Februari 2015 - 16:13

    Pediatrie SV :) :

    Hoi Daisy,

    Leuk je verslagje te lezen!! Geniet er van! We kijken al uit naar je werkervaringen!
    ps: we missen u hier wel op dienst hoor!

    Veel plezier en oppassen met al die lekkere drankjes daar ;)

    Anneleen en de rest van de pediatrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daisy

Ik ben Daisy en ik ben vierdejaarsstudente HBO-Verpleegkunde. Als tweede afstudeerminor heb ik de minor Buitenland gekozen en voor deze minor ga ik dik 4,5 maand naar het zonnige Bonaire toe. Ik ga hier een project uitvoeren in de thuiszorg met betrekking tot ontzorgen (ja, waar ze hier in Nederland al zo lekker mee bezig zijn). Ik kan niet wachten en 6 februari vertrek ik dan echt richting de zon! In ieder geval heel tof dat jij/jullie mij volgen terwijl ik in Bonaire zit.

Actief sinds 26 Nov. 2014
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 6651

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 12 Juni 2015

Buitenland stage

Landen bezocht: